Tonk

Druh Rummy z USA, hrají ji obvykle černoši nebo vězňové a většinou se hraje o peníze. Má spoustu variant, někdy se nazývá Tunk.

Hráči a karty

2-3 hráči, může však být i více. Používá se standartní 52 karetní balíček.
Všechny obrázky jsou hodnoceny za 10 bodů, A=1 bod, čísla jsou za svou hodnotu.

Rozdávání

Rozdává se po směru hodinek, po jedné kartě, každému celkem 5 karet. Další karta se otočí obrázkem nahoru a položí doprostřed stolu - založí se tak odkládací balíček. Ostatní karty se položí na stůl lícem dolů a vytvoří talon.
Hráč, který při rozdání obdržel 49 či 50 bodů, automaticky vítězí. Ukáže své karty a obdrží od každého dvojnásobek základní částky. Pokud je takových hráčů víc, je remíza a nikdo nezískává sázku. Hra se nehraje, rozdává další hráč.

Hra

Pokud nikdo nemá Tonk začíná hra. Cílem je zbavit se všech karet, nebo mít nejmenší součet při zavření. Pomocí dobírání a odkládání karet je možné vytvořit postupku 3 a více karet jedné barvy, či Book - 3 nebo 4 karty jedné hodnoty. Tyto formace je možné vyložit před sebe na stůl lícem nahoru. Další možností je odložit kartu k již vytvořeným formacím a to buď svým nebo cizím.
Začíná předák. Hráč na tahu může:
  1. Knock (klepat) - na začátku tahu může ukončit hru ukázáním svých karet. Tím prohlašuje, že má nejmenší součet.
  2. Vzít kartu z talonu, nebo vzít kartu odloženou předchozím hráčem. Potom může vyložit své formace nebo doložit k již vyloženým. Potom ukončí svůj tah odložením karty lícem nahoru do balíku. Karty vyložené na stole se nepočítají do hráčova součtu. Dokládání k soupeřovým formacím se nazývá Hitting (trefování, zasahování). Dokládat se můžou jednotlivé karty i celé postupky a může se zároveň vyložit a doložit, stejně tak se může doložit na několika místech.

Konec hry

  1. Vyhlášením 49 či 50 bodů na začátku hry - vítěz obdrží 2x sázku od každého hráče.
  2. Hráč se zbaví všech karet a nezbyde mu žádná na odložení - uhrál Tonk - získává 2x sázku od každého.
  3. Hráč se zbaví všech karet, přičemž s poslední uzavře hru odložením na balík - získává 1x sázku od každého.
  4. Knocking - pokud má hráč skutečně nejmenší počet bodů, získává 1x sázku od každého. Pokud však nemá nejméně, zaplatí pokutu 2x sázku každému, kdo měl stejně či méně bodů. Navíc hráč s nejmenším počtem bodů obdrží 1x sázku od každého, kdo měl více než hráč, který ukončil hru.
  5. Dojde talon - hráč s nejmenším součtem získává 1x sázku od ostatních. (Počítá se teprve, po ukončení tahu hráčem, který naposledy bral z talonu). Pokud by se stalo, že nejnižší součet mají dva či více hráčů, dostane každý z nich od všech hráčů s větším součtem 1x sázku.

Varianty

V knihách jsou varianty:
  1. 2 se používají jako divoké karty, ale hraje se tak zřídka.
  2. Nelze přidat kartu ke 3 kartám vyloženým v knize, muže být doložena pouze do postupky.
  3. Lze doložit pouze jednu kartu v kole.
  4. Pokud doložíš kartu, neodkládáš do balíku.
  5. Pokud vezmeš kartu z balíku, musíš ji ihned použít k vyložení.
  6. Pokud se dotkneš talonu, když jsi na tahu, nemůžeš vzít kartu z balíku.

Rushvillská varianta

Namísto se termínu Knock se používá Tonk.
5x obrázek při rozdání se nazývá automatic rummy. 49, 50 ani 15 a míň nevyhrává.
Pokud někdo chytí hráče při Tonku nazývá se to bump his head (praštit ho po hlavě).
Platí se niklák od každého při úspěšném Tonku a deseticent za zbavení se všech karet.
Za neuhrání Tonku se platí 20 centů pouze hráčům, kteří tě praštili. Jiné platby nejsou.
Pokud v talonu zbývá pouze tolik karet, kolik je hráčů ve hře, je Boobed - od této chvíle lze hru ukončit pouze Tonkem. Tj. pokud se zbavíš poslední karty musíš počkat na další tah, aby jsi mohl nahlásit Tonk. Pokud nikdo nenahlásí Tonk před rozebráním talonu hráč s nejmenším součtem vyhrává Tonk.
Remíza při rozebrání talonu znamená mrtvou hru - nic se neplatí.

Čekací varianta

Pokud vyložíš novou formaci nemůžeš 3 kola Knock. Toto zabraňuje hráči, který jako první vyložil, ukončit hru v dalším kole, kdy on má 2 karty a ostatní stále 5.
Pokud někoho zasáhneš (Hit) doložením k jeho formaci, nemůže v dalším kole Knock (někde se čeká 3 kola). Toto však platí i pokud doložíš sám k sobě.
Čekání se sčítá - pokud vyložíš formaci a jsi dalším hráčem zasažen, nemůžeš Knock 4 kola.
Čekání nezabraňuje hráči ukončit hru zbavením se všech karet.
Zdroj: http://pagat.com/rummy/tonk.html
Vytvořil:
3.1.2003