Piquet

Piquet [piké] je stará francouzská aristokratická hra, velmi oblíbená na dvoře Ludvíka XIV. U nás známá pod jménem Piket.

Hráči a karty

2 hráči, 32 karet - pikety A, K, Q, J, 10-7

Rozdávání

Nejprve se vytvoří talon kde se dá odděleně 5 a 3  karty. Potom 6x po 2 kartách.

Předák mění 3-5 karet, nejprve odloží své karty, teprve potom si doplní z talonu. Na zbývající karty v talonu se může podívat a odloží je na zadákův talon.

Zadák může také měnit 3-5 karet, podle toho kolik na něj zbylo.

Hra

Hra má dvě fáze, v první se hlásí hlášky, ve druhé se odehrává sehrávka.

První fáze - hlášky

  1. Ruml - dlouhá barva - body připisuje ten, kdo má delší, nejkratší jsou 4 karty v barvě. Pokud je stejný počet, rozhoduje bodová hodnota karet A = 11, K, Q, J = 10, čísla = čísla. Mají-li oba hráči stejný počet bodů, hláška se nepočítá. Za každou kartu v této barvě se počítá 1 bod. Uznává-li hráč soupeřovu hlášku řekne Dobře. Má-li stejně vysokou zeptá se Za kolik?, soupeř mu nahlásí počet karet. Má-li méně uzná Dobře, má-li stejně řekne Stojí, má-li víc řekne Málo.
  2. Sledy - postupka min. 3 karet jedné barvy - body připisuje hráč s delší postupkou. Jestliže jsou stejně dlouhé, vyhrává postupka vyšších karet. Jsou-li stejně vysoké, nepočítá se žádná. Hráč s nejdelší postupkou může připsat body za všechny svoje sledy.
    Počet karet v postupce Název Počet bodů
    3 Tercie 3
    4 Kvarta 4
    5 Kvinta 15
    6 Sexta 16
    7 Septima 17
    8 Octáva 18
    Způsob uznávání hlášky je podobný jako u Rumla.
  3. Figury - bodují se trojice (3 body) a čtveřice (14 bodů) honérů tj. min. desetibodových karet. Čtveřice je víc než trojice a králové jsou více než dámy. Body připisuje ten s hodnotnějšími figurami a připisuje všechny své figury.

.:

Předák Zadák
Ruml Za kolik?
5 Dobře (stojí/málo)
Tercie Kvarta
Dobře  
3 esa 14 králů (tj. 4 krále za 14 bodů)

Druhá fáze - sehrávka

Začíná předák, nejsou žádné trumfy, ctí se barva, nemusí se přebíjet. Kdo nemá barvu shodí cokoli. Za každý vynesený štych je 1 bod, za každý získaný štych je taktéž 1 bod. Ten kdo vezme poslední štych získává 3 body.

Léza

Pokud hráč získal 7 a více štychů, vyhrál lézu a získává 10 bodů. Mají-li oba 6 štychů, léza stojí a v další hře je léza zvýšena o současnou lézu.

Vól

Všech 12 štychů je vól, vítěz získává 300 bodů, nepočítá je však k ostatním bodům, ale v podobě čárek, kdy 100 bodů = čárka. Tyto čárky potom určují výši výhry.

90-ka

Hráč který nedovolil protihráči mít hlášku a získal min. 30 bodů v první fázi hry, získal 90-ku, tj. místo 31 bodů zapíše 91 a k tomu 200 bodů v podobě čárek. Získá-li předák 30 bodů už během prvních dvou hlášek, může přeskočit hlášení figur a hned vynést první kartu. Tím získal 90-ku a teprve teď může zadák nahlásit své figury.

60-ka

Hráč který nedovolil protihráči mít hlášku a získal min. 30 bodů v druhé fázi hry, dříve než protihráč vzal štych, získal 60-ku, tj. místo 31 bodů má 61 a k tomu 100 bodů v podobě čárek.

Carte Rouge

Jestliže hráč použil všechny své karty v hláškách a protihráč nezískal žádnou hlášku, připisuje si 20 bodů.

Carte Blanche

Hlásí se před rozebráním talonu a znamená, že hráč nemá obrázky (K, Q, J). Hráč připisuje 10 bodů a protihráč nemůže získat 60-ku ani 90-ku.

Konec hry

Existuje několik variant, jak končí partie:

  1. Hraje se do 101 bodů (čárky se nepočítají).
  2. Limit je větší než 101 bodů.
  3. 4 kola po 4 hrách, tj. celkem 16 her. Vítězí ten, kdo má nejvíce čárek.
Zdroj:
Velká kniha karetních her, V. Omasta, S. Ravik, Regia 2000
Ďáblovo pokušení, světové karetní hry, Intkos 1991
Zpracoval:
29.4.2003