Zhao Pengyou
Čínská štychová hra, je to vlastně rozšířená verze známé hry Da Bai Fen (Sto). Název do překladu znamená Hledání přátel. Ve hře hraje každý hráč sám za sebe, ale během každé hry jsou dvě družstva, na začátku hry není známo kdo hraje s kým. V jednom štychu je možno hrát několika kartami. Je to jedna z nejlepších her pro větší počet hráčů.
Počet hráčů
6-12 hráčů
Karty
Podle počtu hráčů 2-4 balíčky 52 karet, je třeba, aby šlo od sebe rozeznat černý a červený joker. V tabulce je zaznamenáno, kolik balíčků je třeba pro kolik hráčů, jestli se použijí jokeři, celkový počet karet a kolik karet se rozdává.
Počet hráčů |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Balíčky |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
4 |
Červení jokeři |
2 |
0 |
2 |
3 |
0 |
2 |
2 |
Černí jokeři |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Karet celkem |
108 |
104 |
158 |
159 |
156 |
160 |
210 |
Karet na hráče |
17 |
14 |
19 |
17 |
15 |
14 |
17 |
Počet volaných karet |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
Trumfy
V každé hře jsou zvoleny trumfy, tak že nějaký hráč jako první ukáže kartu. Trumfy jsou pak jednak barva otočené karty, jokeři, navíc ještě všechny karty se stejnou hodnotou.
Pořadí karet je od nejvyššího esa po dvojku s vyjímkou čísla nebo karty představující trumf. Pořadí trumfů nejlépe vysvětlí následující příklad: Otočena byla
8, potom je pořadí takovéto: červený joker, černý joker,
8, ostaní 8 (mají naprosto stejnou hodnotu), celá kárová řada počínaje esem a konče dvojkou.
Rozdávání, míchání a volba trumfů
Rozdává se čínským způsobem, proti směru hodinek, odpovídající počet karet dle tabulky. Posledních 6 karet zůstane uprostřed stolu. Skóre každého hráče je určeno hodnotou karty a tím zda je aktivní či pasivní. Trumfy mohou volit pouze aktivní hráči a to tak, že kdykoliv během rozdávání otočí kartu se stejnou hodnotou jako je jejich skóre. Míchá vždy hráč, který v minulé hře volil trumfy. Pokud by však byl pasivní, míchá první aktivní hráč proti směru hodinek. Stane-li se, že nikdo trumfy nezvolí, znovu se míchá, rozdává stejný hráč jako předtím, všichni hráči se stávají aktivními. Na závěr rozdávání si hráč volící trumfy vezme zbývajících 6 karet, místo nich odloží jiných 6. Tyto karty připadnou vítězům posledního štychu a bodované karty mají dvojnásobnou hodnotu.
Volba partnerů
Vydražitel zvolí své spoluhráče tím, že vyzve karty se kterými chce hrát, nesmí to však být trumfy. Protože je ve hře několik balíčků karet, musí také určit, jako kolikátá karta to bude.
Př.:6 třetí - spoluhráč bude ten, co jako třetí pojede
6. Díky tomu si vlastně ani hráč s volanou kartou není jistý, zda bude hrát v koalici, či opozici.
Počet karet, které volá vydražitel, určuje tabulka výše.
Hra
Vydražitel je odlišen od ostatních hráčů šesti odloženými kartami. Hráči, kteří patří nebo můžou patřit do opozice, odloží bodované karty z jejich štychu lícem vzhůru, takže je jednoduché spočítat zda má opozice dost bodů k výhře. Když hráč, jenž získal bodované karty, hrál volanou kartou, stává se koalicí, zahodí bodované karty a volenou kartu položí lícem vzhůru před sebe, čímž je odlišen od ostatních. Hráč preferující stát se koalicí, neotáčí bodované karty a ty se pak nepočítají i když se stane, že tento hráč bude hrát za opozici. Všechny karty brané koalicí a nebodované karty opozice se odkládají stranou na jednu hromadu.
Hráč vynášející štych, má na výběr ze čtyř figur, ostatní hráč musí hrát stejným počtem karet jako první hráč. Figury jsou:
Set identických karet
Dvě a více naprosto identických karet tvoří set. Dokonce i když jsou trumfy
9 tvoří set
9-
9, ale nikoliv
9-
9
Ctí se barva, navíc se musí ctít set stejné barvy. Pokud hráč nemá dostatek karet nesené barvy, musí ctít jak může a zbytek shodit co se mu líbí. Štych bere nejvyšší trumfový set, není-li tak nejvyšší set v barvě.
Př.:9 je trumf a je nesen pár
J
- Máš v ruce A, K, 10, 6 - můžeš hrát jakýmikoli dvěmi , ale nezískáváš štych.
- Máš v ruce A, 10, 10, 6 - musíš hrát oběma 10.
- Máš v ruce K, K, 10, 10 - můžeš přebít dvěma K, nebo namazat dvěma 10.
- Máš v ruce 10, 10, 10, 6 - musíš hrát dvěma 10.
- Máš v ruce A, 10, 10, 6, 6 - pokud nemáš barvu, můžeš hrát jakýmikoliv dvěmi kartami, buď přebiješ setem trumfů, nebo shodíš dvě karty.
- Máš v ruce 9, 9, 9, 6 - můžeš hrát jakýmikoli dvěmi kartami, protože nemůžeš ctít barvu - 9 je trumf.
Postupka setů
Postupka dvou a více setů identických karet jedné barvy jdoucích po sobě. Trumfy nelze použít.
Př.: 9 je trumf, platné postupky jsou
7-
7-
8-
8, dokonce i
8-
8-
10-
10 je postupka - 9 je trumf
Toto však nejsou platné postupky:
7-
7-
8-
8 - různé barvy,
8-
8-
9-
9 - různé barvy - 9 je trumf,
9-
9-
A-
A - trumfy netvoří postupku.
Musí se ctít set v barvě, nemusí se však ctít postupka setů - může se hrátjakýmikoli sety. Přebíjí však pouze vyšší postupka setů stejné velikosti.
Př.: Trumf je 5, neseno Q, Q, J, J
- V máš A, Q, 10, 10, 7, 6 - musíš hrát párem 10 + dvě další karty.
- V máš A, A, 10, 10, 9, 9 - kterékoliv dva páry.
- V máš A, A, A, A, 6, 4 - dva páry es.
- V máš K, K, Q, Q, 8, 7, 7 - kterékoliv páry, ale pouze K a Q přebíjí.
- V máš A, A, v máš 5, K, K - dvě esa + dvě další karty - nepřebíjíš.
- V máš 2, v K, K, Q, Q - ctíš barvu 2 + tři trumfy.
- V máš K, K, Q, Q - nemáš-li piky - můžeš hrát postupkou trumfů a přebíjíš.
Skupina velkých karet
Pokud máš nejvyšší karty jedné barvy a ostatní už je nemají, můžeš s nima vyjet jako se skupinou.
Př.: Trumf je
3
A-
Q je možno hrát pokud ostatní
A, K a Q už šly.
A-K-K - není možno hrát párem a samostatnou kartou.
Ctí se barva, pokud se hrálo sety ctí se sety v barvě. Skupina velkých karet můžeš přebít pouze trumfy pokud nemáš barvu. Pokud byl nesen set nejvyšších karet, lze ho přebít pouze setem trumfů. Pokud víc hráčů přebilo trumfy, bere ten s nejvyšším trumfem.
Př.: Trumf je 3
- Hráč A nese A-K-Q, B nemá barvu nese K-Q-J, C hraje 3-4-4. Vyhrává C neboť 3 přebíjí K. To, že B má karty v postupce, nemá žádný vliv, neboť existuje pouze postupka setů. U C se 4 počítají jako dvě jednotlivé karty - pravidlo o nemíchání jednotlivých karet a setů platí pouze pro vynášení.
- Hráč A nese A-A-K-K-J-J, B nemá barvu a trumfuje 9-9-8-8-7-7, C trumfuje 10-10-6-6-4-4, vyhrává C, má vyšší pár než B.
Bodování
Na konci hry spočítá opozice své body, pokud vzali poslední štych počítají se jim i odložených karet, dokonce za dvojnásobek. Opozice vyhrává 1 bod, získá-li alespoň 40x počet balíčků va hře, 2 body pokud získá 80x počet balíčků, při 100x balíček získají 3 body.
Pokud vzhrála koalice a měla méně hráčů než je maximální počet hráčů v koalici, získává bod za každého hráče o kterého měla míň. Pokud opozice nezískala ani bod, skóre koalice se zdvojnásobuje (i body za hráče).
Všichni aktivní hráči vítězného týmu připisují tolik bodů kolik získali.
Všichni pasivní hráči vítězného týmu se stávají aktivními a navíc připisují body, které získali -1.
Všichni co prohráli se stávají pasivními.
Skóre hráčů začíná na aktivní 2, řídí se podle karet, takže po aktiv 10 je aktiv kluk, když někdo dosáhne nejvyššího aktiv A končí hra. Hra do esa je dost dlouhá, takže je možno dohodnout nižší cíl.