Zhao Pengyou

Zhao Pengyou rozsypaným čajem

Čínská štychová hra, je to vlastně rozšířená verze známé hry Da Bai Fen (Sto). Název do překladu znamená Hledání přátel. Ve hře hraje každý hráč sám za sebe, ale během každé hry jsou dvě družstva, na začátku hry není známo kdo hraje s kým. V jednom štychu je možno hrát několika kartami. Je to jedna z nejlepších her pro větší počet hráčů.

Počet hráčů

6-12 hráčů

Karty

Podle počtu hráčů 2-4 balíčky 52 karet, je třeba, aby šlo od sebe rozeznat černý a červený joker. V tabulce je zaznamenáno, kolik balíčků je třeba pro kolik hráčů, jestli se použijí jokeři, celkový počet karet a kolik karet se rozdává.

Počet hráčů 6 7 8 9 10 11 12
Balíčky 2 2 3 3 3 3 4
Červení jokeři 2 0 2 3 0 2 2
Černí jokeři 2 0 0 0 0 2 0
Karet celkem 108 104 158 159 156 160 210
Karet na hráče 17 14 19 17 15 14 17
Počet volaných karet 2 2 3 3 4 4 5

Trumfy

V každé hře jsou zvoleny trumfy, tak že nějaký hráč jako první ukáže kartu. Trumfy jsou pak jednak barva otočené karty, jokeři, navíc ještě všechny karty se stejnou hodnotou. Pořadí karet je od nejvyššího esa po dvojku s vyjímkou čísla nebo karty představující trumf. Pořadí trumfů nejlépe vysvětlí následující příklad: Otočena byla káry 8, potom je pořadí takovéto: červený joker, černý joker, káry8, ostaní 8 (mají naprosto stejnou hodnotu), celá kárová řada počínaje esem a konče dvojkou.

Rozdávání, míchání a volba trumfů

Rozdává se čínským způsobem, proti směru hodinek, odpovídající počet karet dle tabulky. Posledních 6 karet zůstane uprostřed stolu. Skóre každého hráče je určeno hodnotou karty a tím zda je aktivní či pasivní. Trumfy mohou volit pouze aktivní hráči a to tak, že kdykoliv během rozdávání otočí kartu se stejnou hodnotou jako je jejich skóre. Míchá vždy hráč, který v minulé hře volil trumfy. Pokud by však byl pasivní, míchá první aktivní hráč proti směru hodinek. Stane-li se, že nikdo trumfy nezvolí, znovu se míchá, rozdává stejný hráč jako předtím, všichni hráči se stávají aktivními. Na závěr rozdávání si hráč volící trumfy vezme zbývajících 6 karet, místo nich odloží jiných 6. Tyto karty připadnou vítězům posledního štychu a bodované karty mají dvojnásobnou hodnotu.

Volba partnerů

Vydražitel zvolí své spoluhráče tím, že vyzve karty se kterými chce hrát, nesmí to však být trumfy. Protože je ve hře několik balíčků karet, musí také určit, jako kolikátá karta to bude.
Př.:piky6 třetí - spoluhráč bude ten, co jako třetí pojede piky6. Díky tomu si vlastně ani hráč s volanou kartou není jistý, zda bude hrát v koalici, či opozici.
Počet karet, které volá vydražitel, určuje tabulka výše.

Hra

Vydražitel je odlišen od ostatních hráčů šesti odloženými kartami. Hráči, kteří patří nebo můžou patřit do opozice, odloží bodované karty z jejich štychu lícem vzhůru, takže je jednoduché spočítat zda má opozice dost bodů k výhře. Když hráč, jenž získal bodované karty, hrál volanou kartou, stává se koalicí, zahodí bodované karty a volenou kartu položí lícem vzhůru před sebe, čímž je odlišen od ostatních. Hráč preferující stát se koalicí, neotáčí bodované karty a ty se pak nepočítají i když se stane, že tento hráč bude hrát za opozici. Všechny karty brané koalicí a nebodované karty opozice se odkládají stranou na jednu hromadu.
Hráč vynášející štych, má na výběr ze čtyř figur, ostatní hráč musí hrát stejným počtem karet jako první hráč. Figury jsou:

Set identických karet

Dvě a více naprosto identických karet tvoří set. Dokonce i když jsou trumfy kříže9 tvoří set káry9-káry9, ale nikoliv káry9-piky9
Ctí se barva, navíc se musí ctít set stejné barvy. Pokud hráč nemá dostatek karet nesené barvy, musí ctít jak může a zbytek shodit co se mu líbí. Štych bere nejvyšší trumfový set, není-li tak nejvyšší set v barvě.
Př.:káry9 je trumf a je nesen pár srdceJ

Postupka setů

Postupka dvou a více setů identických karet jedné barvy jdoucích po sobě. Trumfy nelze použít.
Př.: káry9 je trumf, platné postupky jsou piky7-piky7-piky8-piky8, dokonce i piky8-piky8-piky10-piky10 je postupka - 9 je trumf
Toto však nejsou platné postupky: piky7-piky7-kříže8-kříže8 - různé barvy, piky8-piky8-piky9-piky9 - různé barvy - 9 je trumf, káry9-káry9-pikyA-pikyA - trumfy netvoří postupku.

Musí se ctít set v barvě, nemusí se však ctít postupka setů - může se hrátjakýmikoli sety. Přebíjí však pouze vyšší postupka setů stejné velikosti.
Př.: Trumf je srdce5, neseno pikyQ, pikyQ, pikyJ, pikyJ

Skupina velkých karet

Pokud máš nejvyšší karty jedné barvy a ostatní už je nemají, můžeš s nima vyjet jako se skupinou.
Př.: Trumf je piky3
křížeA-křížeQ je možno hrát pokud ostatní křížeA, K a Q už šly.
křížeA-K-K - není možno hrát párem a samostatnou kartou.

Ctí se barva, pokud se hrálo sety ctí se sety v barvě. Skupina velkých karet můžeš přebít pouze trumfy pokud nemáš barvu. Pokud byl nesen set nejvyšších karet, lze ho přebít pouze setem trumfů. Pokud víc hráčů přebilo trumfy, bere ten s nejvyšším trumfem.
Př.: Trumf je piky3

Bodování

Na konci hry spočítá opozice své body, pokud vzali poslední štych počítají se jim i odložených karet, dokonce za dvojnásobek. Opozice vyhrává 1 bod, získá-li alespoň 40x počet balíčků va hře, 2 body pokud získá 80x počet balíčků, při 100x balíček získají 3 body.

Pokud vzhrála koalice a měla méně hráčů než je maximální počet hráčů v koalici, získává bod za každého hráče o kterého měla míň. Pokud opozice nezískala ani bod, skóre koalice se zdvojnásobuje (i body za hráče).

Všichni aktivní hráči vítězného týmu připisují tolik bodů kolik získali.
Všichni pasivní hráči vítězného týmu se stávají aktivními a navíc připisují body, které získali -1.
Všichni co prohráli se stávají pasivními.

Skóre hráčů začíná na aktivní 2, řídí se podle karet, takže po aktiv 10 je aktiv kluk, když někdo dosáhne nejvyššího aktiv A končí hra. Hra do esa je dost dlouhá, takže je možno dohodnout nižší cíl.

Zdroj: http://pagat.com/kt5/pengyou.html
Vytvořil:
30.7.1999