Klaverjas


Jedna z nejoblíbenějších her Holandska, hraje se v kavárnách, sociálních klubech i v domácnostech. Hra má spoustu variant, pojmenovaných většinou podle místa, kde se hraje: Amsterdam, Rotterdam a Utrecht... Další varianta se nazývá Kraken nebo Wilde boom.

Hráči a karty

2 páry hráčů, 32 karet ­ pikety (x2 dle varianty), dánské karty mají označení pro obrázky A (Aas), H (Heer) ­ král, V (Vrouw) ­ dáma a B (Boer) ­ kluk.

Posloupnost a hodnoty trumfů je následující:
Trumfy J 9 A 10 K Q     8 7
Body 20 14 11 10 4 3     0 0
Barvy     A 10 K Q J 9 8 7
Body     11 10 4 3 2 0 0 0

Rozdávání a volba trumfů

Hraje se po směru ručiček. Rozdává se po skupinách 3­2­3 karty (někdy také 4­4).
Existuje několik variant volby trumfů:

Svobodná volba

Předák může zvolit trumf nebo dát pas, v tom případě může volit další hráč. Pokud všichni dají pas, musí trumfy zvolit předák. (Někde začíná volit rozdávající).

Utrecht

Trumfy vždy volí předák.

Náhodné trumfy

Hraje se se dvěma balíčky, jeden se míchá, druhý rozdává. Vrchní karta z prvního balíčku určuje trumfy. Předák (případně další hráči) můžou přijmout trumf nebo dát pas. Jestliže dají všichni pas jsou možné dvě varianty:

Hra

Cílem hry je získat co nejvíce bodů během 16 her. V každé hře má koalice za cíl vzít více než polovinu bodů.
Nezávisle na tom kdo volil trumfy, vynáší předák. Musí se ctít barva. Hra trumfy je závislá na variantě hry:

Amstrdamská

  1. Pokud nemáš barvu a štych momentálně získává protivník, musíš přebít trumfem (i již neseného trumfa), pokud nemůžeš přebít, shodíš jinou kartu než trumf.
  2. Nemáš barvu a štych bere spoluhráč, můžeš hodit cokoliv, ale nemůžeš podlízt trumf trumfem.
  3. Neseny byly trumfy, musí se přebíjet i ctít barva (tzn. i podlízat pokud to jinak nejde).

Rotterdamská

  1. Nemáš barvu musíš trumfovat.
  2. Pokud je ve štychu trumf, musíš ho přebít pokud to lze.

Bonusové body

Jsou to body za získání štychu s určitou kombinací karet, říká se jim Roem.
Platí zde normální sled karet A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7.
Kombinace Počet bodů
Postupka v barvě 3 karty 20
4 karty 50
3 karty s K a Q 40
4 karty s K a Q 70
4x A, K, Q, 10 100
4x J 200
Trumfový K a Q 20

Bonusové body jsou zaznamenávány takto:
Znak Počet bodů
I 20
II 40
V 50
VI 70
O 100
OO 200
Aby se bonusové body počítaly, musí být nahlášeny před vynesením dalšího štychu. Pokud jste volili trumfy a víte, že neuhrajete dost bodů, je lepší bonusy nehlásit, protože se budou počítat protivníkovi.

Bodování

Za poslední štych je 10 bodů, pokud někdo vezme všechny štychy, získá prémii 100 bodů.
Spočítají se body za karty ve štychách, poslední štych a přičtou se bonusové body. Pokud má koalice více bodů než opozice, počítají se každému týmu body, které získal. Pokud má koalice méně, nezískává žádný bod, a všechny body se počítají opozici.

Signály

Pro úspěch ve hře je třeba používat signály. Nejdůležitějšími signály je odhazování karet, což ukazuje silné barvy a vynášení, které ukáže sílu trumfů.

Stejná barva

Odhozením nízkých karet (7, 8, 9) dává hráč na vědomí, že má A ve stejné barvě. Odhozením obrázku hlásí partnerovi, aby nejezdil touto barvou.

Opačná barva

Hra černou (červenou) barvou znamená mám silnou druhou černou (červenou) barvu. Tato metoda umožňuje ochránit si dlouhou barvu a zbavit se nepotřebné samostatné karty.

Vynášení

Hráč, který vybral trumfy a vynáší první kartu, může dát signál, že má slabou trumfovou barvu. Pokud má trumfovýho J (nejvyšší trumf), ale ostatní malé, vynese nízkou kartu jiné barvy.
Pokud nemá J může vynést A jiné barvy jeho partner pak ví, jestli je bezpečné vyjíždět trumfy.

Varianty

Hra pro 3 hráče

Každý dostane 10 karet ve skupinách 4­3­3, po 7 kartách se doprostřed stolu položí 2 karty lícem dolů. Předák může volit trumfy nebo dát pass. Pokud dají pass všichni, rozdává zadák ještě jednou.
Ten co zvolí trumfy vezme 2 karty ze stolu a 2 opět odloží. Tyto karty budou patřit hráči, krerý vezme poslední štych. Každý hráč hraje sám na sebe.
Jestliže hlavní hráč získá více než 1/2 bodů, všichni získávají své body. Pokud však nezíská většinu, nezískává žádné body a oba oponenti získávají plný počet bodů ve hře tj. 152 bodů + své bonusové body.

Další varianta

Někdo hraje namísto 16 her, do určité bodové hranice například 1500 bodů.

Kraken

Tato varianta je též známa jako Wilde boom, Wilde tree.
Po výběru trumfů můžou protihráči zvyšovat hru slovy Ik kraak (kontra) ­ dvojnásobná hra, koalice potom může ještě zvíšit Herkraken ­ 4x hra, opozice opět na Superkraken ­ 8x hra.
Bonusy se můžou hlásit i když jsou v ruce, avšak pouze před prvním vynesením, navíc je postupka 5 a víc karet v barvě za 100 bodů.
Stuk (K+Q v trumfech) se může hlásit během hry.
Pokud jedna strana uhraje všechny body, nemůže druhá strana počítat bonusy.
Hra v pikách je za dvojnásobek.

Dánské názvy

Nel - 9 trumfů
Roem - bonusové body
Stuk - trumfový K+Q
Nat nebo Beet - nezískání více než poloviny bodů
Pit nebo Mars - sebrání všech štychů
Boom (strom) - partie (obvykle 16 her)
Kleur seinen - signalizování stejné barvy
Tegenkleur seinen - signalizování protější barvy
Zdroj: http://pagat.com/jass/klaverja.html
Vytvořil:
28.12.2002