Klaverjas
Jedna z nejoblíbenějších her Holandska, hraje se v kavárnách, sociálních klubech i v domácnostech. Hra má spoustu variant, pojmenovaných většinou podle místa, kde se hraje: Amsterdam, Rotterdam a Utrecht... Další varianta se nazývá Kraken nebo Wilde boom.
Hráči a karty
2 páry hráčů, 32 karet pikety (x2 dle varianty), dánské karty mají označení pro obrázky A (Aas), H (Heer) král, V (Vrouw) dáma a B (Boer) kluk.
Posloupnost a hodnoty trumfů je následující:
Trumfy |
J |
9 |
A |
10 |
K |
Q |
|
|
8 |
7 |
Body |
20 |
14 |
11 |
10 |
4 |
3 |
|
|
0 |
0 |
Barvy |
|
|
A |
10 |
K |
Q |
J |
9 |
8 |
7 |
Body |
|
|
11 |
10 |
4 |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Rozdávání a volba trumfů
Hraje se po směru ručiček. Rozdává se po skupinách 323 karty (někdy také 44).
Existuje několik variant volby trumfů:
Svobodná volba
Předák může zvolit trumf nebo dát pas, v tom případě může volit další hráč. Pokud všichni dají pas, musí trumfy zvolit předák. (Někde začíná volit rozdávající).
Utrecht
Trumfy vždy volí předák.
Náhodné trumfy
Hraje se se dvěma balíčky, jeden se míchá, druhý rozdává. Vrchní karta z prvního balíčku určuje trumfy. Předák (případně další hráči) můžou přijmout trumf nebo dát pas. Jestliže dají všichni pas jsou možné dvě varianty:
- otočí se další karta a s tou musí předák hrát
- předák vybere trumfy sám, musí to být jiná barva
Hra
Cílem hry je získat co nejvíce bodů během 16 her. V každé hře má koalice za cíl vzít více než polovinu bodů.
Nezávisle na tom kdo volil trumfy, vynáší předák. Musí se ctít barva. Hra trumfy je závislá na variantě hry:
Amstrdamská
- Pokud nemáš barvu a štych momentálně získává protivník, musíš přebít trumfem (i již neseného trumfa), pokud nemůžeš přebít, shodíš jinou kartu než trumf.
- Nemáš barvu a štych bere spoluhráč, můžeš hodit cokoliv, ale nemůžeš podlízt trumf trumfem.
- Neseny byly trumfy, musí se přebíjet i ctít barva (tzn. i podlízat pokud to jinak nejde).
Rotterdamská
- Nemáš barvu musíš trumfovat.
- Pokud je ve štychu trumf, musíš ho přebít pokud to lze.
Bonusové body
Jsou to body za získání štychu s určitou kombinací karet, říká se jim
Roem.
Platí zde normální sled karet A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7.
Kombinace |
Počet bodů |
Postupka v barvě |
3 karty |
20 |
4 karty |
50 |
3 karty s K a Q |
40 |
4 karty s K a Q |
70 |
4x |
A, K, Q, 10 |
100 |
4x |
J |
200 |
Trumfový |
K a Q |
20 |
Bonusové body jsou zaznamenávány takto:
Znak |
Počet bodů |
I |
20 |
II |
40 |
V |
50 |
VI |
70 |
O |
100 |
OO |
200 |
Aby se bonusové body počítaly, musí být nahlášeny před vynesením dalšího štychu. Pokud jste volili trumfy a víte, že neuhrajete dost bodů, je lepší bonusy nehlásit, protože se budou počítat protivníkovi.
Bodování
Za poslední štych je 10 bodů, pokud někdo vezme všechny štychy, získá prémii 100 bodů.
Spočítají se body za karty ve štychách, poslední štych a přičtou se bonusové body. Pokud má koalice více bodů než opozice, počítají se každému týmu body, které získal. Pokud má koalice méně, nezískává žádný bod, a všechny body se počítají opozici.
Signály
Pro úspěch ve hře je třeba používat signály. Nejdůležitějšími signály je odhazování karet, což ukazuje silné barvy a vynášení, které ukáže sílu trumfů.
Stejná barva
Odhozením nízkých karet (7, 8, 9) dává hráč na vědomí, že má A ve stejné barvě.
Odhozením obrázku hlásí partnerovi, aby nejezdil touto barvou.
Opačná barva
Hra černou (červenou) barvou znamená mám silnou druhou černou (červenou) barvu. Tato metoda umožňuje ochránit si dlouhou barvu a zbavit se nepotřebné samostatné karty.
Vynášení
Hráč, který vybral trumfy a vynáší první kartu, může dát signál, že má slabou trumfovou barvu. Pokud má trumfovýho J (nejvyšší trumf), ale ostatní malé, vynese nízkou kartu jiné barvy.
Pokud nemá J může vynést A jiné barvy jeho partner pak ví, jestli je bezpečné vyjíždět trumfy.
Varianty
Hra pro 3 hráče
Každý dostane 10 karet ve skupinách 433, po 7 kartách se doprostřed stolu položí 2 karty lícem dolů. Předák může volit trumfy nebo dát pass. Pokud dají pass všichni, rozdává zadák ještě jednou.
Ten co zvolí trumfy vezme 2 karty ze stolu a 2 opět odloží. Tyto karty budou patřit hráči, krerý vezme poslední štych. Každý hráč hraje sám na sebe.
Jestliže hlavní hráč získá více než 1/2 bodů, všichni získávají své body. Pokud však nezíská většinu, nezískává žádné body a oba oponenti získávají plný počet bodů ve hře tj. 152 bodů + své bonusové body.
Další varianta
Někdo hraje namísto 16 her, do určité bodové hranice například 1500 bodů.
Kraken
Tato varianta je též známa jako
Wilde boom,
Wilde tree.
Po výběru trumfů můžou protihráči zvyšovat hru slovy
Ik kraak (kontra) dvojnásobná hra, koalice potom může ještě zvíšit
Herkraken 4x hra, opozice opět na
Superkraken 8x hra.
Bonusy se můžou hlásit i když jsou v ruce, avšak pouze před prvním vynesením, navíc je postupka 5 a víc karet v barvě za 100 bodů.
Stuk (K+Q v trumfech) se může hlásit během hry.
Pokud jedna strana uhraje všechny body, nemůže druhá strana počítat bonusy.
Hra v pikách je za dvojnásobek.
Dánské názvy
Nel - 9 trumfů
Roem - bonusové body
Stuk - trumfový K+Q
Nat nebo
Beet - nezískání více než poloviny bodů
Pit nebo
Mars - sebrání všech štychů
Boom (strom) - partie (obvykle 16 her)
Kleur seinen - signalizování stejné barvy
Tegenkleur seinen - signalizování protější barvy