Gong Zhu


Čínská štychová hra podobná hře Hearts, je oblíbená mezi hráči Go, kteří při ní relaxují mezi jednotlivými partiemi turnaje. Název by se dal přeložit jako Hon na kance. Piková dáma je penalizována a nazývá se Zhu (prase), hráč který prohrál partii se rovněž nazývá Zhu a za trest musí podlést pod stolem.

Hráči a karty

4-5 hráčů, 4 můžou hrát samostatně nebo v párech.
52 karet, při 5 hráčích se nepoužívají 2 Křížová a kárová. Posloupnost je od A po 2.

Rozdávání a hra

Rozdají se všechny karty, v první hře vynáší 2 piková, v následujících vynáší ten co vzal pikovou Q. Vynést se smí cokoliv.
Trumfy nejsou, musí se ctít barva, přebíjet se nemusí. Po každém štychu jsou vyjmuty bodované karty a položeny lícem nahoru před hráče.

Hodnoty karet

Karty jsou ohodnoceny body:
Barva Hodnota Body
Piky Q (Zhu) -100
Srdce A -50
Srdce K -40
Srdce Q -30
Srdce J -20
Srdce 10-5 -10
Srdce 4-2 0
Káry J (Ovce) +100
Ostatní karty nejsou bodovány.
Pokud hráč vezme Křížovou 10 a žádnou jinou bodovanou kartu (ani 2-4 v srdcích) získává +50b. Jestliže však vzal i nějakou bodovanou kartu, počítají se bodované karty dvojnásobně a za Křížovou 10 nezískává nic.
Pokud někdo vezme všechny srdce (včetně 2-4) získává +200 bodů namísto -200. Pokud navíc vezme i Zhu, získává za ni +100. Za ovci je i nadále +100 bodů.

Zvyšování hry

Před začátkem hry je možné otočit některé karty a tím zvýšit sázku.

Srdcové eso

Všechny srdce budou hodnoceny dvojnásobkem, včetně prémie za všechna srdce.

Zhu (Piková dáma)

Otočením se Zhu hodnotí dvojnásobně.

Ovce (Kárový kluk)

Ovce je za dvojnásobek.

Trefová 10

Všechny bodované karty hráče, který vzal Křížovou 10, se počítají x4 namísto x2. Pokud nevezme žádné bodované karty, počítá se mu bonus +100 bodů.

Otočené karty smí být použity do prvního štychu dané barvy, pouze pokud hráč nemá jinou kartu v barvě. Jestliže tedy ve třetím štychu někdo vynese poprvé piky, nesmí do něj být hrána Zhu, která byla otočena před začátkem hry.
Pokud hráč vynáší barvu, která ještě nebyla hrána, smí to být otočená karta pouze pokud je jediná v barvě.

Konec hry

Hráč který dosáhne -1000 bodů prohrál a stává se kancem, dostane dlouhý pruh papíru, ten si dá do pusy tak, aby z ní jedním koncem vysel. Tam si ho nechá až do konce další partie, kdy se stane vepřem někdo jiný. Navíc musí podlézt pod stolem.

Varianty

Další varianta má následující obměny pravidel:

  1. Hodnota číselných srdcí je rovna jejich velikosti, avšak jsou záporné. Pouze srdcová 4 je za -10 bodů. Při zisku všech srdcí zůstává +200 bodů.
  2. Součet bodů za ovci a za Zhu je vždy roven 0. Pokud někdo vezme všechny srdce a zároveň Zhu, získává i nadále +300 bodů, avšak za ovci je -100 bodů.
  3. Pokud někdo vezme Křížovou 10 a všechny bodované karty (srdce, Zhu i ovci) získává +1000 bodů.
  4. Jestliže někdo dosáhne přesně -1000 bodů, otáčí se jeho konto na +1000 bodů a hra končí.
  5. Nehraje se na otáčení karet.

Varianta Chyťte prase

Jediná vyjímka od základních pravidel je ve zvyšování hry, kdy karta otočená lícem dolů znamená x2 a lícem nahoru x4.
Zdroj: http://www.pagat.com/reverse/gongzhu.html
Vytvořil:
2.11.2002