Dánské taroky

Štychová hra kde hlavním cílem je vzít poslední štych jednou z pěti karet Ultima a vedlejším vzít co nejvíce štychů a bodovaných karet.

Hráči a pomůcky

3 nebo 4 hráči, aktivní jsou vždy jen 3, hráč naproti zadákovi není aktivní.
Žetony na počítání bodů, dvě nádoby - hrnce (kop, koppen).

Karty

Dva balíčky 78 tarokových karet (lze hrát i s jedním), každý obsahuje čtyři barvy, každá po 14 kartách, 21 trumfů - taroků (tarok, tarokken) + jedna speciální karta – fool – šašek (skisen nebo scusen).

Každá barva obsahuje:

4 dvorní karty (honnør, pl honnører):

10 karet s čísly od 1 do 10 (ladon, pl. ladoner), posloupnost karet je u černé shora dolů, tj: R, D, C, V, 10 - 1, u červené nahoru R, D, C, V, 1 - 10.

Trumfy:

Trumfy mají latinská čísla 1 - 21, číslo 1 je pagát (pagaten), číslo 21 je mondo, fool není součástí žádné barvy a je označen hvězdičkou.

Žetony

Protože je během hry spousta plateb, je dobré mít k počítání žetony v hodnotách 5, 20, 100, event. 500 bodů.

Nádobky

Ke hře jsou třeba dvě nádobky na Pagátův hrnec (Pagatkoppen) označený 1 a Královský hrnec (Kongekoppen) označený korunou.

 Rozdávání

Rozdává se proti směru ručiček, po pěti kartách každému ze tří hráčů, celkem má každý 25 karet. Poslední 3 karty zůstanou zadákovi, ten pak 3 karty odloží a tyto karty se nazývají skat (skaten) a stávají základem jeho hromádky.

Hlášky

Určité kombinace dvorních karet, trumfů a foolu se nazývají hlášky (meldinger). Každá platná kombinace se musí hlásit ostatním hráčům. Začíná se od zadáka, všichni postupně hlásí svoje hlášky. Hlášky mají zásadní význam pro taktiku hry.

Hra

Předák vynáší, musí se ctít barva a trumfovat, nemusí se přebíjet. Tato pravidla se netýkají foolu.

Poslední štych

Hlavním cílem hry je vzít úposlední štych. Ten, komu se to podaří, obvykle vyhrává hru. Králové a pagát se nazývají Ultimo. Za sebrání posledního štychu některou z těchto karet, je bonus nazývaný vyhrání Ultima. Pokud jde některá z těchto karet chycená v posledním štychu, jmenuje se to Bagud a jsou za to trestné body ekvivalentní bonusu za Ultimo.

Fool

Fool má některé zvláštní vlastnosti - může být hrán kdykoliv bez ohledu na to, zda hráč, který ho vlastní, má vynášenou barvu či tarok nebo nikoliv. Než je tažen, nepatří do žádné barvy. Pokud se s ním jede, stává se nejnižší kartou právě tažené barvy. Pokud se s ním vyjíždí, hráč jmenuje zamýšlenou barvu (pojmenuje fool - at benævne skisen). Ačkoliv fool nikdy nebere štych, zůstane na kupce toho, kdo s ním vyjel (kromě posledního štychu).

Zvláštní pravidla pro konec hry:

Pro pojmenování foolu platí následující pravidla zabraňující mu vzít štych (i když jsou velmi zřídka potřebná):

Odložené karty (skat)

Nesmí se odložit král a mondo.

Většinou se nesmí odložit fool - záleží na variantě.

Nemůže se odložit karta, která lze použít v hlášce, kromě případu, kdy je to nezbytné. Běžně je povinné takto odložené karty nahlásit, rovněž se běžně bodují všechny hlášky, které by vznikly bez odložení.

Může se odložit jeden nebo více trumfů pouze pokud se tímto zbaví trumfů. Pokud během hry hraje zadák a je bez trumfů, může se kdokoliv zeptat, jestli odložil trumfy a kolik. Pagát může být odložen v rámci tohoto pravidla. Fool se nebere jako trumf.

Diskutované pravidlo: Fool může být odložen jen když zadák oznámí že hraje Tout (bere všechny štychy) a z tohoto důvodu musí odložit fool. Toto pravidlo je sporné v případě, že se hraje nehlášený Tout.

Hlášky

Před začátkem hry se musí nahlásit určité kombinace.

Taroky

Kdo má 10 a více trumfů, musí hlásit jejich počet a jestli ho má, tak i pagáta, např.: 11 trumfů s pagátem. Při hláškách se do trumfů počítá i fool. (Např. 11 trumfů s pagátem)

Matadoři

3 matadoři = fool, mondo a pagát
4 matadoři = navíc 20 tarok
5 matadorů = navíc 19, atd.

Hráč, který má fool, monda a pagáta musí hlásit, kolik matadorů má.

Kavalerie

Všechny dvorní karty jedné barvy - hlásí se např. plná srdce (fulde hjerter).
Pokud má ten, kdo hlásí kavalerii navíc foola, hlásí hojné piky (sprøjtefulde spar).
Pokud má někdo 3 dvorní karty jedné barvy a foola hlásí poloviční kavalérii a musí říct, která karta mu chybí, např. poloviční káry bez jezdce (halve ruder mangler kaval).

Králové

V podstatě stejné:
4 králové = plní králové (fulde konger).
4 králové a fool = hojní králové (sprøjtefulde konger).
3 králové a fool = poloviční králové (halve konger) a hlásí se barva, která chybí.

Pozn.: v dánštině fuld znamená plný i opilý a sprøjtefuld znamená hojný, bohatý a něco jako přiopilý.

Ten kdo nemá hlášku, hlásí pas (pas).

Bodování

Nejlepší bodování je formou žetonů. Platí se jak ostatním hráčům, tak pomocí hrnců. Všechny platby jsou násobky pěti. Navíc jsou dvě nádobky - pagátův hrnek a královský hrnek,v každém jsou nějaké žetony. Platby se provádí podle následujících pravidel hry:

Založení

Na úplném začátku hry dá každý hráč 20 žetonů do každého hrnku. Později když je některý hrnek vyprázdněn, každý dá opět 20 žetonů. Pokud jsou 4 hráči, tak se tyto platby týkají i neaktivního hráče.

Rozdávání

Rozdávající (zadák) platí 5 do každého hrnku. Je to platba za privilegium, že může odložit karty. Po zaplacení a před rozdáním posune zadák hrnky doprava.

Hlášky

Když má někdo hlášku, ostatní dva mu hned zaplatí. Je to jako platba za obdržené informace.

Placení:

Hláška Platba
10 taroků 10 (+5 žetonů za každý další tarok)
3 matadoři 10 (+5 žetonů za každého dalšího matadora)
Hojní králové nebo kavalerie 15
Plní králové nebo kavalerie 10
Poloviční králové nebo kavalerie 5

Jedna karta může patřit do více hlášek (zejména fool). Všechny tyto hlášky musí být hlášeny a hned placeny.

Platby během hry (mimo poslední štych)

Když někdo hraje králem, a nebere štych dá každému hráči a do královského hrnku 5 žetonů.

Když někdo jede pagátem a nebere štych, platí 5 ostatním a do pagátova hrnku.

Když někdo vezme štych pagátem, ostatní mu platí 5, ale nebere nic z hrnku (existuje varianta, kde tato platba není).

Platby po posledním štychu

Tout

Když někdo vezme všechny štychy, ostatní hráči mu platí prémii 85. Navíc dostane od hráčů po 80 za karty a bere i obsah obou hrnků, které potom potřebují nové založení (pokud se současně nevyskytne Bagud).

Nolo

Když jeden hráč nevezme nic, má Nolo a ostatní hráči mu platí 25. Pokud má někdo Nolo, nepočítá se poslední štych, karty ani Ultimo.

Pagat Ultimo

Když někdo vezme poslední štych pagátem, a nikdo nemá Tout ani Nolo, tak tento hráč dostane od ostatních po 45, navíc získává obsah pagátova hrnku.

Královské Ultimo

Když někdo bere poslední štych králem a není Tout ani Nolo, dostane po 40 žetonech a královský hrnek. Ten potom potřebuje založit, pokud není zároveň královský Bagud.

Pagat Bagud

Když někdo jede pagátem v posledním štychu a nebere ho, platí ostatním po 45 a zdvojnásobuje obsah pagátova hrnku. Platí se bez ohledu na současné Tout či Nolo (současné Ultimo není možné).

Královský Bagud

Když někdo jede králem v posledním štychu a nebere ho, platí 40 každému a zdvojnásobí obsah královského hrnku. Platí se bez ohledu na současné Tout, Nolo či Ultimo.

Poslední štych

Pokud někdo vyhraje poslední štych jinou kartou než králem nebo pagátem a nikdo nemá Tout, Nolo ani Bagud, dostane od každého prémii 20.

Pokud několik plateb z posledního štychu ovlivní obsah královského hrnku, obsah se nejdřív spočítá, vyplatí se hráč s Ultimem, potom zaplatí hráči za Bagud tolik, kolik bylo původně v hrnku.

Po posledním štychu

Všichni kromě nového zadáka, (který rozdává) si spočítají body ve svých kupkách:

Karta Body
Pagát, mond, fool a králové 4
Dáma 3
Kaval 2
Kluk 1
Každý štych 1
Skat 1

Celkem je 78 bodů.

V praxi to vypadá tak, že za každé tři karty si hráč připočte 1 bod.

Od celkový početu bodů si každý odečte 26 a rozdíl se zaokrouhlí na nejbližší násobek 5.

Tento počet je hráči vyplacen v žetonech novým zadákem.

Nejčastější platby:
14 - 18 platí dealerovi 10
19 - 23 platí dealerovi 5
24 - 28 neplatí se
29 - 33 dostane 5 od dealera
34 - 38 dostane 10 od dealera

Pokud je Nolo, neplatí se za karty.
Na úplném konci hry se obsah nádob rozdělí mezi hráče.

Zdroj: http://www.pagat.com/dantarok.html
Přeložil: Macek
Zpracoval:
27.4.2003