Coiffeur ­ Schieber Jass

Klasický švýcarský Jass, z francouzské části Švýcarska. Původní hra ovlivněna hrou Barbu. Název Coiffeur ­ holič či kadeřník je založena na slovní hříčce „quoi faire“ ­ co dělat, kterou říká hráč vybírající hru. Jinými slovy holiči ve Švýcarsku pravděpodobně nemají co dělat.

Hráči a karty

3­4 hráči, nejprve je popsána varianta pro 3 hráče.
36 jassových karet

Posloupnost a bodování v barvě je: A = 11, K = 4, Ober (Q) = 3, Under (J) = 2, Banner (10) = 10, 9, 8, 7, 6 = 0.
Posloupnost v trumfech je trochu jiná: Under (J) nazývaný též Puur = 20, 9 = 14, A = 11, K = 4, Ober (Q) = 3, Banner (10) = 10, 8, 7, 6 = 0.
Za poslední štych je prémie 5 bodů, celkem je tedy 157 bodů.
V případě hry bez trumfů mají 8 hodnotu 8 bodů, aby bylo zachováno celkových 157 bodů.

Hra pro 3 hráče

Rozdává se proti směru hodinek po 3 kartách, každý má 12 karet.
Celkem je 10 různých závazků, každý hráč musí hrát každý ze závazků, celkem je tedy 30 her.
Vynáší hlavní hráč.
Při hře bez trumfů, se musí ctít barva.
Při hře s trumfy můžou nastat dva případy:

  1. Byla nesena barva
    • Kdo může ctít barvu může ctít nebo trumfovat.
    • Ten kdo nemůže ctít barvu nemusí trumfovat.
    V tomto případě platí pravidlo o podlízání trumfů ­ hráč A vynesl barvu, hráč B trumfoval, pokud C chce trumfovat, nesmí podlízt trumf hráče B ­ jinými slovy musí přebít trumf ve štychu nebo hrát jinou barvou. Samozřejmě, že pokud ke konci hry už má pouze nižší trumfy a žádnou jinou barvu musí hrát a tedy podlízt.
  2. Byl nesen trumf
    • Všichni musí trumfovat, nemusí však přebíjet.
Jako u většiny jassových her platí pravidlo o hraní Puuru ­ hráč nikdy není donucen hrát Puurem a to i v případě, že byl nesen trumf a Puur je jeho poslední Trumf. Namísto toho může shodit barvu.

Dražba

Po rozdání předák nahlásí hru nebo pass. Jestliže dá pass, přechází možnost volby na druhého případně třetího hráče. Pokud ani třetí hráč nezvolí hru, první hráč „je v sudu“ a musí zvolit hru.

Ke konci hry, kdy má jeden hráč odehrány všechny svoje závazky musí dát pass. Pokud je tento hráč jako první, dá pass a druhý dá také pass. Třetí hráč nemůže dát pass zpět na prvního, „je v sudu“ a musí zvolit hru.

Druhy her

Hry za jeden bod:

Žaludy (trefy), štíty (piky), kule (káry) a kytky (srdce)

Čtyři základní hry, hrají se s trumfy v odpovídající barvě.

Hry za dva body:

Obenabe

Hra bez trumfů ­ (8 jsou za 8 bodů).

Undenufe

Hra bez trumfů s obrácenou posloupností karet ­ nejvyšší je 6 a nejnižší A. Undenufe se čte s přízvukem na d a f.

Slalom (Zick­Zack)

Opět hra bez trumfů s tím, že se na střídačku hraje jeden štych jako Obenabe a druhý jako Undenufe. Hlavní hráč určí zda se bude začínat jako Obenabe nebo Undenufe.

Hry za tři body:

Gustav (Mittendurch, Gusti, Marie, Tutti)

Podobná hra jako Slaloms tím rozdílem, že se hraje 6 štychů za sebou jako Undenufe a 6 jako Obenabe. Opět zaleží na hlavním hráči, čím se bude začínat.

Joker

Tyto dvě hry můžou zastupovat kteroukoliv předchozí hru, s tím jsou za víc bodů. V praxi to vypadá tak, že pokud máš dobrý karty např. kytky který jsi už hrál, anebo máš opravdu dobrý karty, nahlásíš hru a že ji budeš hrát jako prvního či druhýho Jokera.

Bodování

Tradičně se k zaznamenávání výsledků používá klasická tabule, na kterou se zapisuje křídou viz obrázek.

Nahoře jsou zapsána jména, pak jsou řádky pro jednotlivé hry s tím, že podle hodnoty hry jsou odděleny silnou čárou. Dole je řádek nadepsaný Match.

V levé části jsou značky pro hru, pak 3 sloupečky pro skóre hráčů a 3 sloupce pro výsledky her opět nadepsané jmény.

Po odehrání hry si hlavní hráč spočítá své body (ostatní můžou, ale nemusí počítat body pro kontrolu) a zapíše si své skóre na tabuli.

Pokud vzal všechny štychy, získal prémii 100 bodů a navíc Match. Body zapíše do kolonky pro svoje skóre, Match se zaznamenává do posledního řádku jako dva „klacky“ (čáry). Protihráči naopak získávají po „rajčeti“ (kolečko).

Jestliže hlavní hráč nevezme ani jeden štych, prohrál Match, zapíše 0 a navíc dvě rajčata, protivníci pak po klacku dolu do pole Match. Pokud hráč získal klacek a už má rajče, škrtne touto čárkou už nakreslené kolečko, podobně je to i naopak.

Jestliže se už od jednoho závazku odehrály všechny 3 hry, vyhodnotí se výsledek. Hráč s největším počtem vyhrál a získává 1­3 klacky podle hodnoty hry. Hráč s nejmenším počtem bodů naopak zakreslí stejný počet rajčat. Pokud dva hráči mají stejný počet bodů, rozhoduje kopnutí hromádky, vítězí ten s větší kartou.

Po odehrání celé partie se v pravém sloupci dole zaznamená výsledný počet klacků a rajčat včetně Matche stejným způsobem rušení jako u Matche. Vyhrává hráč s největším počtem klacků. Běžně se hraje o peníze, kdy jeden klacek či rajče je za jeden frank. Hráč s rajčaty zaplatí do banku stejný počet franků, hráč s klacky si pak vezme odpovídající počet.

Zkušenosti ze hry

Hra pro 4 hráče

Obvykle se hraje v párech, ale je možné hrát i samostatně.

Při hře v párech má každý tým 8 závazků, odehraje se tedy 16 her.

Po každé hře se koalici sečtou získané body, vydělí 10 a zaokrouhlí dolů. Toto číslo se vynásobí koeficientem za hru a zapíše skóre.

Koeficienty jsou následující:

Hra Koeficient
Žaludy 1
Kytky 2
Štíty 3
Kule 4
Obenabe 5
Undenufe 6
Joker 7
Joker 8

Př.: Štíty byly trumfy, koalice získala 126 bodů, potom získává 12x3=36 bodů.

Nepoužívají se klacky a rajčata, místo toho se na konci partie sečtou všechny body a tým s vyšším počtem vyhrál.

Hra všech proti všem je stejná, pouze se hraje 32 her.

Varianty

Zdroj: http://www.pagat.com/coiffeur.html
Zpracoval:
27.4.2003