Bela

Štychová hra, hraje se v hornických oblastech středního Skotska (Twechar) a ve věznicích, odkud pochází varianta pro 4 hráče nazývaná Barlinnie. Nikdo neví kde se objevila, pouze jeden starší hráč se domnívá, že ji rozšířil na konci 30. let židovský holič v Kirkintillochu. Také se nazývá se Clobyosh, což může ukazovat na židovský původ.
Podobná hra Belote z Francie se rozšířila pravděpodobně ve stejné době, neboť ještě v literatuře z roku 1925 o ní nebyla zmínka, ale ve vydání z roku 1938 již byla uvedena. Belote je dnes jedna z nejoblíbenějších her ve Francii.

Hráči a karty

2 hráči (varianta pro 3).
32 karet pikety
Hodnoty a posloupnost karet:
Trumfy J (Yuss) 9 (Manel) A 10 K Q     8 7
Body 20 14 11 10 4 3     0 0
Barvy     A 10 K Q J 9 8 7
Body     11 10 4 3 2 0 0 0

Rozdávání

První rozdávající se určí systémem velká dává, v dalších hrách rozdává vítěz předchozí hry. Tím se vyrovnává hra, neboť předák má značnou výhodu. Rozdávající nechá kopnout hromádku (v přátelské hře se často jen ťukne).
Pak rozdává po 3 kartách, celkem 6 každému. Vrchní karta balíčku se otočí, určí trumfy. Položí se na stůl a na ni křížem zbytek balíčku. Předák se rozhodne zda ji bude akceptovat jako trumfy, nebo dá pass (což ho velmi znevýhodní, neboť přijmout trumf pak může rozdávající). Pokud i rozdávající dá pass, může předák zvolit barvu trumfů (nesmí to být otočená barva). Další pass předáka opět umožní rozdávajícímu zvolit trumfy, nebo dát pass.
Pokud dají oba pass, rozdává předák.
Jestliže je vybrán trumf, rozdávající rozdá další 3 karty oběma hráčům. Trumfovou 7 lze vyměnit za otočenou kartu. Otočená karta se otočí lícem dolů (původní nebo 7) a položí zpět na vrch balíčku.

Hlášky

Hlášení hlášek je dobrovolné, jsou dva druhy:

Postupky

Postupka je posloupnost karet jedné barvy v klasickém pořadí tj. A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7. Hlásí se během prvního štychu. Body získá pouze hráč s delší (jsou-li stejně dlouhé tak s vyšší) postupkou, musí však vzít alespoň jeden štych.
Postupky jsou hodnoceny následovně:

Bela

Dvojice trumfového krále a dámy je za 20 bodů, hlásí se Bela, a to ve chvíli, kdy se hraje první z nich. Hraje-li se druhou, hlásí se Z Bely - (podobně jako Belote a Rebelote u francouzské hry). Ve Skotsku se hlásí Bela pouze při druhé kartě.

Hra

Ctí se barva a trumfuje. Pokud je vynesen trumf, musí se i přebíjet.
Vynáší předák a hned po něm může nahlásit hlášku (mám 20). Rozdávající ji může přijmout dobrý nebo stejným způsobem nahlásit svoji hlášku (stejně velkou nebo větší). Pokud je stejná, hlásí předák velikost nejvyšší karty (moje je od K). Rozdávající přijme (dobrá), odsouhlasí (také mám K), nebo nahlásí vyšší (mám A). Pokud je stejná velikost, předák hlásí barvu. Vítězí trumfová barva, pokud nemá ani jeden trumfovou vítězí předák.
Vítěz hlášek si započte všechny svoje hlášky. Ten co prohrál nepříčítá nic. Vítězná kombinace se zobrazí ke kontrole během druhého štychu, stejně tak ostatní hlášky, které chce hráč nahlásit. Body za postupky se připisují teprve po získání štychu.
Ve Skotsku je běžné, že když se vynáší trumf, musí být bodovaný (ne 8 či 7).

Bodování

Za poslední štych (hráči Clobyoshe nazývaný Shtoch) získává hráč 10 bodů.
Hráč, který nepřijal trumfy si spočítá body za postupky, za Belu, za poslední štych, nakonec přičte body ze hry (počínaje Yuss a Manel, teprve pak ostatní) a zapíše je do tabulky. Hlavní hráč pak udělá to samé, avšak body připíše pouze tehdy, je-li součet vyšší než součet protihráče. Jestliže ne, protihráč připíše i body hlavního hráče.
Pokud mají oba hráči stejný počet bodů, připíše body hlavního hráče vítěz příští hry.

Konec hry

Hra se hraje do 501 bodů.
Pokud se stane, že oběma hráčům chybí pouze několik bodů, může hráč během rozehrané hry nahlásit 501 bodů a tak zvítězit ještě před odehráním celé hry. Počítají se body za postupky a Belu, ale postupka se počítá až po zisku štychu. Pokud hráč zapomene nahlásit 501 bodů, může se stát, že protihráč, který dosáhne 501 bodů to nahlásí. Přestože by první hráč měl třeba více bodů, zvítězil by hráč druhý.
Obvykle se hraje na 2 vítězné partie, vítěz předchozí rozdává jako první v následující.

Rady a taktika

Vyplatí se být trochu agresivní a občas nepředvídatelný.
Není nutné mít Yuss a Manel v ruce (i když není špatné mít 34 bodů do začátku). Téměř vždy je třeba mít bodované netrumfové karty.
Pokud má hráč slušný náskok, nebo je pozadu nemá co ztratit a může víc riskovat.
Hráč beroucí pouze 100% karty je nudný.

Varianty

Schmeiss

Tato varianta je ve většině popisů Clobyosh.
Hráč při prvním kole dražby může kromě pas a beru říct Schmeiss - je to návrh zrušit hru, pokud to přijme i druhý hráč, hra se nehraje a rozdává předák. Pokud však druhý hráč nesouhlasí a trvá na hře, stává se hráč, který řekl Schmeiss hlavním hráčem s trumfy dle otočené karty.

Varianta pro 3 hráče

Hraje se pravděpodobně pouze ve Skotsku.
Základní pravidla jsou stejná, rozdíl je v tom, že je méně nepoužitých karet, navíc je menší pravděpodobnost, že se nebude hrát.
Každý hraje sám, hlavní hráč potřebuje mít k výhře nejvíc bodů. Pokud neuhraje, patří jeho body protihráči s větším počtem bodů.
Pokud je nesena barva, druhý hráč trumfuje a třetí hráč nemá barvu, musí trumfovat a přebíjet.
Běžné je, že se hráči snaží namazat hřáči s nejmenším počtem bodů, aby tyto body nepřipadly hráči s velkým počtem bodů.
Zdroj: http://pagat.com/jass/bela.html
Vytvořil:
9.2.2003