Cuarenta

Hraje se v Ekvádoru hlavně v horách včetně hlavního města Quita a Cuency. Cuarenta znamená ve španělštině 40 - je to počet karet se kterými se hraje i počet bodů, který je třeba získat.

Hráči a karty

2 hráči nebo 2 páry.
52 karet standartního balíčku, avšak 8, 9 a 10 se používají pouze na zaznamenávání skóre.

Rozdávání

První rozdávající se určí tak, že po zamíchání karet si hráči postupně berou kartu a první s károu je rozdávající.
Rozdává se 5 karet každému hráči po směru hodinek, vše najednou, zbytek se položí stranou. Pokud rozdávající udělá jakoukoli chybu při rozdávání, prohrál celou hru.

Hra

Předák začíná. Hráč na tahu může buď zajmout 1 či více karet, nebo položí kartu na stůl. Zajaté karty i zajímací kartu hráč vezme a položí před sebe lícem dolů. Zajmutí se provádí několika způsoby:
  1. Stejná hodnota - hraje se kartou se stejnou hodnotou jako je již na stole.
  2. Suma - hráč hraje číselnou kartou a bere karty, jejichž součet se rovná hrané kartě. Obrázky nemají žádnou hodnotu, takže nejdou tímto způsobem vzít.
  3. Postupka - pokud hráč zajmul kartu jednou z předchozích možností, bere navíc ještě nepřerušenou postupku počínající kartou, kterou hráč hrál. Posloupnost karet od nejnižší je A, 2, 3, 4, 5, 6, 7, J, Q, K.

Je-li více možností použití hrané karty, musí si hráč vybrat kterou použije. Nelze tedy jednou kartou vzít dva součty nebo součet a hodnotu, na rozdíl od postupky, kterou lze vzít pouze pokud se bere ještě hodnotou nebo součtem.
Pokud si hráč nevšimne, že může něco vzít a položí kartu na stůl, nechá se karta ležet. Avšak pokud si nevšimne, že může vzít také postupku nebo i jen její část, může si nevyzvednutou část postupky vzít následující hráč.
Hra pokračuje dokud všichni neodehrají všech 5 karet, potom původní rozdávající rozdá dalších 5 karet každému hráči. Předák má nyní výhodu případných karet na stole. Takto se rozdává podle počtu hráčů 4x při dvouch hráčích nebo 2x při čtyřech.

Hlášky

Jsou dva druhy hlášek rozdělených podle způsobu hlášení na hlášky hlášené po každém rozdání a hlášky hlášené během hry.

Hlášené po rozdání

Čtyři stejné

Pokud má hráč 4 karty se stejnou hodnotou, vyhrává celou hru.

Ronda

Tři karty stejné hodnoty - hráč řekne Ronda, ale nic neukazuje. Získává 4 body.

Hlášené během hry

Caída

Pokud se hráči podaří získat kartu se stejnou hodnotou, kterou právě odehrál předchozí hráč, nahlásí Caída a získává 2 body.
Předák nemůže získat body za Caídu za kartu odehranou rozdávajícím před novým rozdáním.

Limpia

Pokud se někomu podaří vyčistit stůl získává 2 body. Lze zároveň získat Caídu i Limpiu.

Caída ronda

Pokud hráč udělá Caídu a navíc tak vezme kartu z Rondy, získává 10 bodů. Jedinou podmínkou je, že to musí nahlásit po odehrání poslední karty rozdávajícího, ale ještě před začátkem dalšího rozdávání.

Bodování

V každém týmu jeden hráč počítá karty a druhý zobrazující skóre.
Po odehrání celé hry počítající hráč spočítá počet získaných karet.
Pokud je jich 20 získávají 6 bodů, za každou další kartu je 1 bod navíc, ale zaokrouhleno na sudé číslo nahoru. Za 21 a 22 karet je tedy 7 bodů.
Jestliže mají oba týmy 20 karet, tým rozdávajícího nezískává, žádné body.
Mají-li oba týmy méně než 20 karet, získává ten s větším počtem poze 2 body. Jestliže však navíc mají stejně, získává body pouze tým, který nerozdával.
Vyhrává tým, který dříve dosáhne 40 bodů.

Speciální pravidla bodování

Zobrazení skóre

Karty 8-10 jsou na začátku hry položeny na hromádku lícem nahoru mezi bodovací hráče. Ti pak zaznamenávají skóre tak, že za každé 2 body položí před sebe kartu lícem nahoru. Pokud tak mají již 5 karet, vymění je za jednu otočenou lícem dolů (nazývá se Perro - pes) s hodnotou 10 bodů. Při 38 bodech hráč odloží všechny karty zpět na hromadu.

Taktika

Hráč s prázdným stolem je silně znevýhodněn - je možná Caída y Limpia za 4 body, navíc je pak ve stejné situaci partner. Je dobré hrát kartou, kterou máš ve dvojici, nebo která již šla, aby jsi tak snížil pravděpodobnost Caídy. Proto je důležité sledovat hru. Není dobré hrát A, neboť může vytvořit kombinaci téměř se vším.
Rovněž je důležité nehrát kartou, kterou začíná postupka. Skrývej své karty - občas můžeš zahlídnout jakou kartu má tvůj protihráč po pravici, takovou kartu drž dokud s ní nepojede. Stejné však může dělat hráč po levici.
Zdroj: http://pagat.com/fishing/cuarenta.html
Vytvořil:
9.9.2002